Zondag 15 september is de tweede collecte voor Bantar Gebang

“Bantar Gebang”, verwijst naar één van de grootste vuilnisbelten ter wereld, deze vuilnisbelt bevindt zich in Jakarta, Indonesië. Iedere dag wordt er ca. 2500 ton waste gestort. De vuilnis belt is 50 meter hoog. Onvoorstelbaar, maar op deze vuilnisbelt wonen gezinnen, ouders die van generatie op generatie in hun levensonderhoud voorzien door het verzamelen van plastic en ander afval van waarde. Zij zijn de zogenoemde “waste pickers” die vaak 12 uur per dag op de vuilnisbelt werken. U kunt zich voorstellen dat deze levensomstandigheden alles behalve gezond zijn, de gassen die vrijkomen op zo’n afvalberg zijn zeer ongezond en ook qua hygiëne is het alles behalve optimaal.

Het project “LIFE” waar PGA Amersfoort zich twee jaar aan verbindt door middel van de binnenkomende giften tijdens de daarvoor bestemde collecten en andere acties georganiseerd door de kerken, heeft tot doel om de kinderen van deze ouders te onderwijzen en van gezonde voeding te voorzien, zodat er voor hen een betere toekomst is weggelegd weg van deze vuilnisbelt. Het is de bedoeling dat de berg vuilnis in Bantar Gebang, gaat verdwijnen. Het werken op de vuilnis, zoals de ouders dit doen, dient te veranderen naar nieuwe soorten toekomstperspectief met nieuwe werksoorten, dat vormt de toekomst van de kinderen. Onderwijs en goede voeding maakt een belangrijk deel van deze omslag mogelijk.

Wij zijn als werkgroep PGA werelddiaconaat voortdurend in contact met Pak Yusup, de dominee (“Pak” is dominee in het Indonesisch) die zich inzet voor betere levensomstandigheden in dit gebied. en met Rein Meijer. Rein is voormalig Amersfoorter en destijds lid van het Brandpunt. Rein is sinds 1999 samen met zijn vrouw Catherine woonachtig in Medan, Sumatra in Indonesië. Na een internationale loopbaan is hij inmiddels met pensioen en zet hij zich samen met Catherine al jaren met hart en ziel in voor diverse goede doelen in Indonesië.

Rein Meijer zet zich daarnaast samen met andere Nederlandse ondernemers in voor duurzaamheidsprojecten met betrekking tot afval in Indonesië. Eén van deze projecten betreft het veilig verwerken van afvalgas in Bantar Gebang en zo kwam Rein in aanraking met Pak Yusup. We vroegen Rein wat hem drijft om betrokken te zijn bij dit deel van Indonesië en wat er door hem heen gaat als hij daar loopt.

“Wij zijn geroepen om goede werken te doen en de Heer heeft dit op mijn pad gebracht. Ik heb hier niet om gevraagd maar het is me gegeven. Ik werk ook op dit moment met Nederlandse bedrijven aan het verbeteren van afval management in Indonesië en dit zal gevolgen hebben voor de scavengers en dan belangrijk dat we de kinderen helpen om te werken aan een betere toekomst. Als ik daar loopt voel ik  hoe oneerlijk de verdeling in de wereld is, een gevoel van hoe goed alles in Nederland is georganiseerd, maar ook verbazing hoeveel blijdschap en vreugde ik toch bij de scavengers zie. Er wordt gelachen en er is gemeenschap.”

Om maar in het thema van deze Drieluik te blijven, de Schepping van God hoort niet thuis op een vuilnisbelt.  Er zijn projecten gaande om anders met vuilnis om te gaan, dit is een enorme klus voor een dicht bevolkt gebied zoals Java en met name in Jakarta. Wij kunnen de kinderen van de scavengers als volgende generatie helpen om elders een leven op te bouwen. Armoede gaat gepaard met malnutrition en dit heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van de kinderen. Hier kunnen wij helpen.

Met de investeringen van het PGA, wordt de frequentie van maaltijden opgevoerd zodat ieder kind dagelijks een voedzame maaltijd krijgt (rijst, vlees/kip/ei, groene groeten en melk) en  kan er tevens geïnvesteerd worden in het verbeteren van de keuken, waardoor de frequentie van maaltijden makkelijker en duurzamer gerealiseerd wordt.

Wij bevelen dit PGA project warm bij u aan en hopen uiteraard op uw gulle giften tijdens de collecten en acties. Via nieuwsbrieven en gesprekken in de kerken zullen wij u op de hoogte houden van het verloop van dit project. De laatste nieuwsbrief kunt u hier downloaden.

U kunt u gift storten op NL20 INGB 0000 1396 31 t.n.v. Diaconie protestantse gemeente Amersfoort, o.v.v. Bantar Gebang

Met vriendelijke groet,
Het PGA team werelddiaconaat Amersfoort