Misschien ben je net naar Amersfoort verhuisd en zoek je een nieuwe kerk. Of misschien heb je de afgelopen jaren geen kerk meer bezocht, maar sta je hier wel voor open.

Onze kerken

De Protestantse Gemeente Amersfoort is een samenwerkingsverband van tien wijkgemeenten en de Stadsdominee. Elke gemeente legt eigen accenten, maar ze hebben wel een herkenbare identiteit. Kom gerust eens vrijblijvend kennismaken. Je bent van harte welkom om op zondag een van onze diensten te bezoeken. Je kunt ook bellen/mailen om in contact te komen met een van onze wijkgemeenten. Bekijk onze wijkgemeenten >

Onze predikanten

Wil je eens met iemand praten over geloof en kerk? Wil je een kind laten dopen of denk je zelf na over de doop? Sta je op het punt te trouwen en wil je je huwelijk ook in de kerk beginnen? Moet je iemand begraven? Zijn er andere redenen in je leven (ziekte, zorgen) waardoor je behoefte hebt aan een luisterend oor? Of wil je (weer) lid worden van de kerk? De predikanten van de PGA staan je graag te woord! Dus neem gerust contact met een predikant op. Naar onze predikanten >

pga-welkomwaaier

Voor elk moment

Het geloof is niet alleen iets voor zon- en feestdagen, maar voor alle dagen van het leven. In het leven van ieder mens zijn verschillende ‘scharniermomenten’ waar de kerk graag bij betrokken wil zijn. Denk aan de geboorte, het opgroeien van kind naar volwassene, het trouwen en rouwen.

Deze momenten laat de kerk niet ongemerkt voorbij gaan. Na de geboorte van een kindje kunnen ouders de pasgeborene laten dopen. Aan het einde van de basisschoolleeftijd organiseert de kerk vaak een afscheid van de speciale ‘kinderdienst’. Daarna doen de tieners mee in tienerdiensten, jeugddiensten of de gewone kerkdienst. Jongeren doen belijdenis van hun geloof als ze hiervoor bewust hun keuze maken. Meestal zijn ze dan tussen 16 en 30 jaar. Voor een bruidspaar is er een huwelijksdienst waarin het bruidspaar Gods zegen vraagt over hun huwelijk. In de kerk kunnen mensen ook hun huwelijksjubileum vieren. Aan het einde van het leven is de kerk aanwezig met woorden van troost en bemoediging.

Daarnaast is de kerk er ook voor mensen op al die andere ‘normale’ momenten in het leven. Het leven tussen de ‘scharniermomenten’ in kan soms mooi zijn. Iets om te delen. Het kan ook zwaar zijn. Iets waarvoor je steun nodig hebt. De kerk, en dan vooral de plaatselijke kerkelijke gemeente, probeert een plek te zijn waar mensen lief en leed met elkaar delen. Ze zien om naar elkaar. Dat kan in verschillende vormen. Van laagdrempelig tot intensief. Zo is er vaak na een kerkdienst gelegenheid om met elkaar een kopje koffie of thee te drinken. Door de week zijn er allerlei groepen (gespreksgroepen, vergaderingen, creatieve groepen). En bij problemen kan je terecht bij de dominee voor een goed gesprek en advies. Tegen alle individualisering van de samenleving in, houdt de kerk de droom gaande, dat mensen goed kunnen zijn voor elkaar.

Meer weten over geloven

Als protestantse gelovigen beseffen we dat er meer is in het leven. Dat blijkt bijvoorbeeld bij momenten van geluk, maar ook als het schuurt in ons dagelijks leven of in de samenleving. Waar kun je doorvragen als je denkt dat er meer is dan wonen, werken, winkelen, uitgaan? Waar vind je hoop naast happinez? Hoe vind je tijd voor rust en bezinning in je agenda? Is er een gemeenschap waar je welkom bent zoals je bent, met of zonder succesverhaal? Tien kerkdeuren en vele huizen in de stad staan voor je open.

Zoekers, twijfelaars en critici: welkom. We staan open voor gesprek. Wil je je eerst oriënteren? Gebruik dan de website van de Protestantse Kerk als uitgangspunt.